Биография
Родился в еврейской семье, по материнской линии происходил из белорусских евреев. Изучал в Буэнос-Айресском университете литературу и философию; не был принят в консерваторию, но частным образом занимался под руководством Альберто Хинастера. Начиная с 1950 г. выступал как кинокритик, в 1955—1957 гг. работал репетитором с хором Камерной оперы Театра Колон.
С 1957 г. жил и работал в Кёльне. В 1960—1976 гг. (с небольшим перерывом) преподавал на Летних курсах новой музыки в Дармштадте, в 1974—1997 гг. профессор музыкального театра в Кёльнской консерватории. В разное время преподавал также в Буффало, Гётеборге, Берлине.
Творчество
Наибольшую известность принесли Кагелю произведения, в которых наряду с собственно музыкальной составляющей присутствует элемент перформанса, вторгающийся в музыкальную ткань и трансформирующий её.
Каталог произведений
1950
- Palimpsestos for mixed choir a capella
1952
- Two Pieces for Orchestra
- Variations for mixed quartet (fl, cl, vln, vc)
1953
- Sextet (fl, cl, bcl, vln, vla, vc); revised 1957 as String Sextet (2 vln, 2vla, 2 vc)
1954
- M?sica para la torre (‘Music for the Tower’); in four parts: 1) For Orchestra [the Two Pieces from 1952], 2) Study for Percussion, 3) Ostinato for Chamber Ensemble, 4) ensayo de m?sica concreta (Essay in musique concr?te)
- Muertos de Buenos Aires, music for the film of the same title by Alejandro Sanderman
- Cinco cantos de G?nesis for voice and piano
- Four Pieces for piano
1955
- Drei Klangstudien (‘Three Studies in Sound’)
1956
- De ruina mundis: Cantata for voice and instruments
- Aforismos de Apollinaire for clarinet and piano
- Prelude No. 1 for bandoneon
1958
- Anagrama for vocal soloists, speaking choir and chamber ensemble
1959
- Transici?n II for piano, percussion and two tape recorders
1960
- Transici?n I for electronic sounds
- Sur sc?ne: Chamber music theatre piece
- Sonant (1960/...) for guitar, double bass, harp, and skin instruments
- Pandorasbox (Bandoneonpiece) for bandoneon
- Journal de th??tre: Collection of situations for instruments, actors and props; later to comprise ‘Pas de cinq’ (1965), ‘Camera oscura’ (1965), ‘Die Himmelsmechanik’ (1965), ‘Variaktionen’ (1967) and ‘Kommentar und Extempore’ (1967)
- Le Bruit: Invection pour toute sorte de sources sonores et expressions injurieuses (unpublished, unperformed)
1961
- Mimetics (Metapiece) for piano; a) for solo piano, b) interrupted by other compositions, c) as Metapiece (Mimetics), simultaneous with other compositions by Kagel or other composers
- Heterophonie for orchestra
1962
- Improvisation ajout?e for organ; rev. 1968
- Antithese; a) Music for electronic and public sounds; b) Play for one actor with electronic and public sounds
1964
- Phonophonie: Four melodramas for two voices and other sound sources; rev. 1965; radiophonic version 1965
- Die Frauen (‘The Women’): Theatrical piece for ladies for voices and instruments (unpublished, unperformed)
- Prima vista for slide pictures and indeterminate number of sound sources
- Diaphonie Nos 1–3 for choir and/or orchestra and slide projectors
- Match for three players
- Composition und Decomposition: A reading piece
1965
- Tremens; a) Scenic montage of a test for two actors, electric instruments, percussion, tapes and slide projection; b) Variaktionen ?ber Tremens: Scenic montage of a test for two actors, tapes and slide projection; c) Musik aus Tremens [instrumental version with tapes ad lib]